Alla inlägg under mars 2007

Av H - 1 mars 2007 23:07

i söndagens filosofiska rummet (som jag inte riktigt lyssnat på än) diskuteras det skrivna ordet och dess utvecklig mot ett allt mer talat språk som inte skriv. att språket skulle bli sämmre ocg sämmre för att bytas ut mot andra kommunikationsmedel. det som jag skulle vilja hävda är att jag tror att det skrivna språket kommer att spela en allt större roll i framtiden. att skriva är idag nästa lite "modernt" - titta bara på bloggtrenden som växer sig allt starkare, är inte den ett bevis på att de skrivna ordet och språket har nått allt större folkmassor i alla samhälls strukturer. jag tror att språket just nu istället befinner sig i en stor utvecklingsfas. å ena sidan så skall det finnas forum för ett mer talliknande språk och samtidigt så skall språket vara akademiskt, tydligt och passande för att kunna nå en viss marknad. dessa två skulle jag vilja se som de stridande i skriv-striden. vilken som vinner bestämmer i vilket sammanhan som det är tänkt att verka. i min blogg krävs inget större välformulerat språk men min hemtenta i filosofi kräver ett mycket akademiskt språk. viken av dessa som skall uppmundtras är upp till läsare. klart är dock att det finns något som passar alla smakriktningar.

Ovido - Quiz & Flashcards