Alla inlägg under december 2010

Av H - 26 december 2010 20:37

lagade min kopp älsklingste och kurade ner mig i soffan. såg sista avsnittet av våra vänners liv denna serie som med sin puma kärlek gjort mig besatt. jag var rädd att David och Jenny inte skulle få varandra. det lite filmiska slutet gjorde mig blöt i ögat. (ja, jag är blödig)


deras kärlekshistoria säger allt. vi människor känner och är rädda för det som vi känner. jag är skiträdd för kärleken. att någon skall älska mig och att jag inte skall kunna leva upp till hans förväntningar. det är just så. och kanske är det just rädslan som gör kärleken fin. att alla par går runt och är rädda men att man ändå kämpar för att hålla ihop. det är kanske därför prästen säger i nöd och lust. för oavsett vad är ett förhållande en berg och dalbana, med en ständig rädsla för tvåsamheten och dess trygghet.

Av H - 26 december 2010 20:31

förut var det bara trötthet. trött jämt. ibland orkade jag inte le på en hel dag. sakta börjar den luckras upp och nu börjar jag känna annat. de första kännslorna som kommer är ilskan och sorgen. lätt för att bli arg, ingen stubin. lättretad. för minsta småsak kan tårarna brinna i ögonloberna. läskigt. varför känner jag just dessa känslor och inte typ kärlek eller målmedvetenhet?

Av H - 13 december 2010 22:55

Jag måste skaffa ett långt block. Med färgade sidor. Jag måste kunna skriva listor. Dessa älskade och så ibland hatade listor..

Av H - 13 december 2010 19:49

jag är galet trött. till och med min KBT-tant sa de rakt upp i mitt huvud. jag sa som det var, det är mycket nu. hon frågade om jag tänkt på det vi pratat om sist. den ena uppgiften klar. den andra besvaras med det har varit mycket just nu. jag talar sanningsenligt. ja, jag öppnar mig så att det fakriskt förvånar mig själv. det är som att hon ser allt och jag kan vara ärlig utan att hon dömmer. hon bara är där och lyssnar och förstår så bra att jag nästan bara vill hoppa upp i hennes knä och vara liten. hon ska klappa mig över håret och lugnt säga: det är bra nu, du fixar detta Hanna.


det tog mig två år utan vila att bli trött. riktigt trött. nästan jag-orkar-inte-le-idag-trött. det tog mig mitt sämsta tentaresultat att fatta att något var åt helvete. så åt helvete att jag ringde farbror doctorn. minst halva tiden fanns det periodvis tecken på att jag borde stannat upp. men jag kämpade in i det sista. idag vet jag knappt hur det ska kännas att vara ledig. slappa. vakna en dag utan en fullteckad kalender eller en bokhög kurslitteratur på en halv meter som skriker på mig.


det är som att något rasat. byggstenar som jag trodde var starka och solida ligger löst. alla är egenskaper jag en gång hade. men jag tog dem förgivet. jag lyssnade inte på tystnaden. såg inte den vackra solnedgången. smakade inte på glassen och tog sanden mellan tårna förgivet. neglegerade min magont. förbannade mina sömnproblem. allt detta fanns inte, för jag hade inte TID. jag missade att ta hand om mig. jag hade ju inte TID. nu inser jag att det inte finns något viktigare. att stanna upp. att ta sig tid. att investera tid. jag har just börjat bygga upp det rasserade byggstenarna. kan det bli ett torn igen?

Av H - 13 december 2010 19:39

idag sa jag en så klok sak att jag överraskade sig själv: att elda tåget så det skenar ivåg i hög fart är lätt. att bromsa och hitta en lagom rytm är svårare. så mycket svårare än vad jag hade anat. snälla, gör inte samma misstag. det är ett helvete. vägen tillbaka är lång. 

Av H - 12 december 2010 20:43

tar en kö-lapp. betalar. går upp för trappan. väntar lite. du kommer. är du jämt lugn? dina ögon tittar på mig. känns tryggt. sedan pratar vi i 30 minuter. det är skönt. bättre än väntat. jag står i centrum och du vägleder mig.


det har inte varit bra nu. axlarna vid öronen. svårt att sova. andas stressat. jobb stress. dessa ständiga förklaringar till varför jag faktiskt vill vara ledig på min lediga dag och inte jobba. ont i magen. dödsfall. begravning. sorg. vill träffa D men orkar inte. vill inte att han ska se mig så här. dåligt samvete för mycket. trött på att vara trött. vill vakna en morgon och må prima. men så lätt är det inte.


inser att det är lättare att köra slut på energin än att få den att återvända. inser att priset jag betalat är högt, för högt. det har inte varit värt det och nu måste jag hitta mig själv igen. på mina villkor.


hade inte fixat detta utan hjälp. är evigt tacksam över att det finns hjälp att få.

Av H - 12 december 2010 20:14

legat större delen av helgen trött och utslagen pga min förkylning. SVT Play har förgyllt min tid och då i huvudsak serien Mina vänners liv.


det är sällan som jag blir helt tagen av en serie. när jag såg trailern för serien trodde jag det var en efter-apning av SATC fast med fyra svenska killar med lite flint och fett här och där.


det som tar mig med stom i serien är Puman. Puman Marie Rickardson som faller för den 34-åriga David (snygg). hon är smart, driven, tar för sig. gör karriär och verkar ha ett bra liv. hon är nog på ett sätt många kvinnors alter ego. hon vågar ta plats. hon vågar vara stark och svag. hon vill ha men tan att vara beroende. men tyvärr är hon olyckligt gift och faller för David. han är ung, snygg, lägger all sin tid på sitt jobb lever knapert men han faller pladask. de är så omaka men kärleken bara är där.


jag har inte kollat ifatt till avsnitt 9 som går av stapeln imon men jag är helt tagen. av kärleken mellan David och Jenny. hennes utstrålning. hans manlighet. hennes sätt att köra ferrarin. hans oro över att vara toy boy. hennes sorg över sitt tråkiga äktenskap med Buster.


ska de få varandra, Jenny och David?

Av H - 10 december 2010 12:25

jag har väntat ett par månader på att det skulle hända. i våras just efter att du blev sjuk var jag så medveten om att du nog snart skulle ryckas bort. hela tiden hade jag den där klumpen i halsen och oron i magen. döden liksom lurade runt hörnet men du vägrade att släppa in den. du var så stark och så skör på samma gång.


i sommras kämpade du. den 11 sep fyllde du 90 år. den 1 december gav du upp. du slocknade. andra generationen E är nu helt borta.


för mig kommer du alltid vara en stark inspirationskälla. du var klok, intelligent, hade en fantastisk humor och dramatisk på ett helt unikt sätt. du kommer fattas mig.


på onsdag är det begravning.

Ovido - Quiz & Flashcards