Alla inlägg den 12 januari 2007

Av H - 12 januari 2007 23:56

idag har jag haft min sista föreläsning i metafysik. jag måste erkänna att det var trist. jag håller på att bli sentimental. den här terminen har varit mycket blandad, på det filosofiska planet. som helhet måste jag säga att två tråkiga kurser, tyvärr har, dragit ner helheten till en endast okej nivå. det är lite tråkigt för att jag hade velat känna att jag hade fått mer ut av den gångna terminen. samtidigt så har jag blivit mer övertygad om att jag gillar praktisk mer. det hade ju varit lite jobbigt att tycka like mycket om båda. jag menar vilken skall jag då läsa mest av? det som är det jobbiga med teoretisk filosofi tror jag är att den är lite svår att komma in i. inte för att den är flummig (filosofins störrsta fördom) eller för att den är extra svår, utan för att den är så bred och svårsmält. istället för att ta få saker på djupet finner vi här många ytliga teorier som ibland är ganska tekniska. det är det som är problemet. det blir lite som att svälja en trög sirap och inte veta vart man skall börja, för att den är svårsmält. än en gång så saknar jag kvinnorna innom filosofin. de har lyst lika mycket med sin frånvaro som förra terminen. tråkigt tycker jag. filosofin skulle behöva fler kvinnor, en större mångfald skadar aldrig. men idag på och efter föreläsningen så hände det som jag inte trodde skulle hända. jag tyckte att det var trist att terminen var slut. min sista föreläsning. även om jag saknar praktisk så känndes det trist i magen. jag vet inte hur jag skall tolka de.. som att jag inte skall lägga teoretisk på hyllan eller som om att det är ett tecken på att jag skall läsa mer teoretisk? oavsett så kommer praktisk i första hand. men med tanke på att teoretisk tydligen skall ändras radikalt till våren 2008 så tror jag att det kan finnas en möjlighet att jag kommer tillbaka. beroende på vem som skall undervisa i logik. jag kan bara inte fatta hur denna twist kunde inträffa på denna terminen? jag tror att jag belev förtrollad av att tänka mig att mitt liv kunde sett helt olikt ut emot vad det gör i en annan värld...

Ovido - Quiz & Flashcards