Alla inlägg den 1 maj 2007

Av H - 1 maj 2007 00:22

de senaste dagarna har ord som TBE och fästingar florerat allt oftare i tidningarna. det har varnats för denna sjukdom och läkaren i artikeln förespråkar en vaccinering.


TBE är en sjukdom som idag är obotlig om den väl har fätt sitt fäste. de som smittats kommer att bli "kokko" och får med störrsta sannolikhet spendera resten av livet i sängen eller på sjukhus. bäraren till denna sjukdom är fästingen. den är lömsk.


det som är en lugnande sak med TBE är att man kan vaccineras. jag är vaccinerad sedan ca 10 månader tillbacka och jag behöver inte oroa mig. skall snart ha min sista spruta och sedan så skall jag ha en vart 3 år för ett totalt skydd.det som är en stor baksida med vaccinet är att de är dyrt och inte subventionerat av sjukvården. 


personligen anser jag att fördeöarna uppväger nackdelarna. jag kan dock tycka att det är synd att inte sjukvården inser att kostnaden att vaccinera uppväger de kostnader som det kostar att behandla sjukdomens följder.


jag tänker likadant beträffande livmodercancervaccinet: skall jag eller skall jag inte? är det värt kostnaden? är skyddet totalt?


innerst inne plågas jag av att vaccin har blivit en kostnadsfråga..  

Ovido - Quiz & Flashcards