Alla inlägg under juni 2007

Av H - 12 juni 2007 11:13

nu skall jag strax åka till stranden.

Av H - 5 juni 2007 23:38

3 terminer

2 ämnen

14 delkurser 

128 föreläsningar

4 missade föreläsningar 

16 gruppövningstillfällen

10 gruppseminarie

27 st kursböcker

13 salstentor

2 hemtentor

1 uppsats

9 lärare  


om jag skulle samanfatta min tid som filosofistudent i siffror skulle ovanstående vara en relativt god bild. idag har jag haft mitt sista filosofi moment på en mycket lång tid. jag skall under de närmaste två terminerna läsa annat. så hur känns det då? jag skall blicka tillbaka i dagen blogg..


jag startade läsa praktisk filosofi i januari 2006. tanken med detta val var att jag skulle bli behörig att söka männskliga rättigheter i lund och detta ämne krävde 20 högskolepoäng. efter att den första delkursen var avklarad fanns inge större tanke på att fortsätta med filosofin. jag tyckte att det var oinspirerande att läsa om gubbar. under andra delkursen startade dock ett starkare intresse och detta växte sig starkare desto längre terminen led. att jag inte tyckte att det var kul i början tror jag till stor del hade sin grund i att jag var studieovan och jag var inte riktigt högskoleruttinerad. när det närmade sig datum för att anmäla sig till nästa termin kände jag att jag hade kommit in i filosofin och att jag inte var riktigt klar med vad den hade att erbjuda. för att bredda mina filosofiska kunskaper valde jag teoretisk filosofi. min första termin filosofi var jag nöjd med. för mig var det som om filosofin öppnade sig och visade helt nya lösningar på problem som jag funderat på. 


den andra terminen filosofi hade en teoretisk inriktning. och jag vet inte riktigt vad jag skall säga om den. den sista och första delkursen var underbara medan mitten var lite sisådär. ena kursen var dålig och andra hade så tråkiga föreläsningar så att jag hade stora problem med att vara vaken. jag somnade ganska många gånger. som helhet så var det synd att den inte var bättre för att jag tror att den har en bra grundpotensial mem som tyvärr inte kommer fram för att några av de undervisande lärarna är för dåliga pedagoger. denna andra termin blev lite av en besvikelse men samtidigt var det bra att jag inte blev lika kär i teoretisk som jag var i praktisk för att då hade det blivit svårt att välja vilken av dem som jag skulle fortsätta med.


under termin tre återvände jag till praktisk filosofi och jag måste säga att denna termin har varit den bästa av dem alla. som helhet var jag nöjd även om det givetvis finns kurser som jag gillade mer än andra. terminens bästa var: modern samhällsfilosofi. det som gjorde att det sa klick var att min favorit föreläsare höll i kursen och att hemtentan var mycket pedagogiskt och intressant upplagd. jag kan inte annat än att rosa denna delkurs...  


av mina nära har jag alltid fått höra att jag inte vill fackifieras och tryckas in i en malla. jag gillar att gå min egen väg och inte följa strömmen. gillar att utmana och diskutera. är kanske lite av en rebell. filosofin gav mig redskap för att stödja mina ställningstagande. samtidigt har jag blivit allt mer osäker på allt som jag tidigare var så säker på. att läsa om en massa teorier och samtidigt lära sig alla invändningar är ibland jobbigt. för var i hela detta hav av teorier finns den ultimata, den som inte har invändningar och saknar problem? jobbigast är nog när teorier handlar om existen och hur lätt den kan falla. jag menar tänk om de personer som jag kallar mina vänner inte existerar? det är då som det blir för närgånget.


med handen på hjärtat måste jag utan att tveka erkänna att filosofin har blivit en drog för mig. den gör så att jag inte tänker för mycket och den gör att jag utmanar mig själv till att tvingas att tänka om och kanske ändra upfattning. hur det skall gå när jag inte skall läsa detta ämne vet jag inte. men just nu känns det mycket vemodigt. i samma andetag inser jag oxå att jag måste ta en paus nu. mitt uppehåll i mina filosofistudier skall förvaltas  väl kan jag lova. jag har som mål att läsa mycket filosofiböcker under de närmsta 14 månaderna och jag hoppas att jag skall hinna med en del.  


hur min filosofiska framtid kommer att se ut vet ingen, inte ens jag själv. hur den kommer att te sig beror mycket på hur ämnet kommer att förändras i samband med högskoleförändringarna. men en sak är jag på det säkra med: jag tycker mycket om PRAKTISK FILOSOFI!!!


med detta blogg inlägg sätter jag punkt för en fas av mina filosofistudier. den innan uppehållet, för en sak är säker: jag kommer tillbaka!!  

Av H - 4 juni 2007 23:16

jag sitter här med min bok och tänker på hur jag skall konstrera frågan. som det ser ut nu så tror jag att jag skall koppla ihop en text som handlar om omsorgsetik med en teori som behandlar problem med universiella männskliga drag och kulturell kvinnlighet. skall prata lite med johan om detta på seminariet imon.


imorgon skall jag åka till filosofen för sista gången på länge... trist... 

Av H - 3 juni 2007 22:56

lyssnade idag på Filosofiska Rummet som diskuterade om det var omoraliskt att konsumera mer än vad man behövde för att överleva. debaten har givetvis sin grund i den handväsk debatt som startade tidigare i våras.


personligen har jag en delad inställning till konsumtion. å ena sidan kan jag säga att jag inte stödjer varor som utarmar både miljön eller människor som skall framställa varan. å andra sindan kan jag inte se vågot omoralisk i att omge sig med sker eller upplevelser som förgyller och fyller livet med lycka.


ja, jag måste nog kalla mig materialist. men bara i en mycket minimal mening.. jag njuter fortfarande av att titta på min spisa ribb servis. 


godnatt.. 

Av H - 1 juni 2007 20:09

äntligen har kursboken anlänt i mina händer. var och hämtade den idag. nu kan jag starta en kreativ skrivprocess. skönt!! inga yttre hinder..

Ovido - Quiz & Flashcards