Alla inlägg under juli 2007

Av H - 4 juli 2007 12:16

2007-07-05
Titel: FN-diplomat
Ålder: 49
Född i Stavanger, bosatt i Oslo och i New York.
Debuterar som sommarpratare

FN:s generalsekreterares speciella sändebud för fred och konfliktlösning. Har bland annat lett hjälparbetet från krigen i Libanon, Gaza och Kongo och vädjat världen om hjälp från jordbävningsruiner i Pakistan, Darfurs flyktingläger och tsunamidrabbade stränder i Asien. Blir i september ny direktör för Norsk Utenrikspolitisk Institutt och kommer i vinter ut med en bok om sina upplevelser i konfliktområden.

– I mitt program vil jeg fortelle om besøk i krig og kriser rundt omkring i verden og mine møter med de verste og beste av menneskehetens representanter. Jeg vil beskrive hvordan vi kan gjøre slutt på krig og sult i løpet av neste generasjon. Og så vil jeg fortelle nordmenn og svensker at de er heldige som bor der de bor og har hverandre som naboer. Det kunne nemlig vært mye verre!



Låtlista Sommar i P1 Torsdag 5 juli 2007 13:05 - 14:30 13:05
STEN CARLBERG
SOMMAR SOMMAR SOMMAR
UNDERHÅLLNINGSORKESTERN, EGON (DIR) KJERRMAN 13:10
CARL MICHAEL BELLMAN
FREDMANS EPISTEL NR 82 (VILA VID DENNA KÄLLA)
FRED ÅKERSTRÖM
TILL CARL MICHAEL
WEA
244 859-2 13:15
EVERT TAUBE
NOCTURNE, SOV PÅ MIN ARM
SVEN-BERTIL TAUBE, ULF BJÖRLIN, STOCKHOLMS FILHARMONISKA ORKESTER
TAUBE SJUNGER TAUBE
EMI
CDP 7463592 13:20
TRAD FRÅN SYDAFRIKA
CLICK SONG
MIRIAM MAKEBA
PATA PATA
REPRISE
9362 47064 2 13:25
SERGIO ORTEGA
EL PUEBLO UNIDO JAMAS SERA VENCIDO
QUILAPAYUN
EL PUEBLO UNIDO JAMAS SERA VENCIDO
DOM
CD 1048 13:30
JOHANN SEBASTIAN BACH
GOLDBERG VARIATIONERNA (BWV 988): NR 1, ARIA G-DUR
JULIE STEINBERG
THE ENGLISH PATIENT
POLYDOR
537 325-2 13:35
BUFFY SAINTE-MARIE
SOLDIER BLUE
BUFFY SAINTE-MARIE
SHE USED TO WANNA BE A BALLERINA
VANGUARD
VMD 79311 13:40
ELTON JOHN
CIRCLE OF LIFE
CARMEN TWILLIE, LEBO M, NICK GLENNIE-SMITH
THE LION KING
MERCURY
522 690-2 13:45
TOM LEHRER
WHO'S NEXT
TOM LEHRER
THAT WAS THE YEAR THAT WAS
REPRISE
6179-2 13:50
WOLFGANG AMADEUS MOZART
AVE VERUM CORPUS (KV 618)
OSLO GOSPEL CHOIR, KIM SJÖGREN, THE LITTLE MERMAID QUARTET
JULKONSERTEN 10 ÅR
BONNIER MUSIC SCANDINAVIA
BMSCD 2002 13:55
BJÖRN EIDSVÅG
MYSTERIET DEG
LISA NILSSON, BJÖRN EIDSVÅG
SAMLADE SÅNGER
DIESEL
DIESEL C-28 14:00
TRAD FRÅN NORGE: TELEMARK
STEVTONE
SISSEL KYRKJEBÖ
INNERST I SJELEN
MERCURY
522 078-2 14:05
MICHAEL JACKSON
BILLIE JEAN
MICHAEL JACKSON
THRILLER
EPIC
504422 2 14:10
BOB DYLAN
FOREVER YOUNG
BOB DYLAN, THE BAND
BOB DYLAN'S GREATEST HITS (3)
COLUMBIA
COL 477805 2 14:15
GIPSY KINGS, LOS REYES
DJOBI DJOBA
GIPSY KINGS
GREATEST HITS
COLUMBIA
COL 477242 2 14:20 STEN CARLBERG SOMMAR SOMMAR SOMMAR UNDERHÅLLNINGSORKESTERN, EGON (DIR) KJERRMAN
 
Jan har utan tvekan en spännande histotia och bakrund i baaget. det som är utmärkande i han program är att han inte har förlorat hoppet om människan. han verkar seriöst se på människan med optimistiska ögon och de tycker jag är underbart.
 
musiken är blandad. kanske inte riktigt min stil. om jag skall vara helt ärlig har jag ibland svårt för norsk dialekt i radion men det gick bra.
 
Pratet: +++
väl genomfört
 
Musiken:++
sådär..
 
Helheten: +++
väl disponerat  
Av H - 4 juli 2007 02:08

jag håller på att skriva en hemtenta om feministisk filosofi just nu. känner att jag måste skriva klart den för att få in poängen. såg idag att all mina högskolepoäng hade blvit omräknade till nya höskolepoäng.


analysen av Sommar ligger lite back men det kommer kan jag lova.


såg idag att Alice Timander hade dött. hennes sommar prat kommer att sändas igen. jag kan rekomendera att höra de.


vi hörs   

Av H - 3 juli 2007 15:53

2007-07-03
Titel: teolog, författare, kulturskribent
Ålder: 33
Uppväxt i Västerbotten och Tanzania, bosatt i Uppsala.
Debuterar som sommarpratare.

Debuterade 2005 med romanen ”Resa till Port Said”. Litteraturkritiker på Svenska Dagbladet och gör ”Tankar för dagen” i P1. Blev teologie doktor i januari då hon disputerade vid Uppsala universitet på sin avhandling ”Genesis och Jernet. Ett möte mellan Sara Lidmans Jernbaneepos och bibelns berättelser”.

– Det blir ett program om frihet, ansvar, teologi, heteronormativitet, missionärsbarn och vad det är att vara människa. Säkert nuddar jag vid lite av varje. Musiken gör mig glad eller arg, till exempel Joni Mitchell och Skunk Anansie.


Låtlista Sommar i P1 13:05
STEN CARLBERG
SOMMAR SOMMAR SOMMAR
UNDERHÅLLNINGSORKESTERN, EGON (DIR) KJERRMAN
13:10
POLLY JEAN HARVEY
THE LETTER
P J HARVEY, ROB ELLIS
UH HUH HER
ISLAND RECORDS
986671 1
13:15
FABIAN ANDRE, WILBUR SCHWANDT
DREAM A LITTLE DREAM OF ME
THE MAMAS THE PAPAS
DELIVER THE PAPAS THE MAMAS
BGO
BGOCD 462
13:21
JOHN LENNON, PAUL MCCARTNEY
REVOLUTION 1
THE BEATLES
THE BEATLES
PARLOPHONE
CDS 7 46443 8
13:26
AIMEE MANN
SAVE ME
AIMEE MANN
MAGNOLIA
REPRISE
9362-47638-2
13:32
BOBBY TROUP
SNOOTY LITTLE CUTIE
THE MANHATTAN TRANSFER
MANHATTAN TRANSFER LIVE
ATLANTIC
8D 19218
13:37
ERIC GADD
MY PERSONALITY
ERIC GADD
MY PERSONALITY
STRAWBERRY MUSIC
STM 50055
13:43
EVA DAHLGREN
KYSSER SOLEN
EVA DAHLGREN, SANNE SALOMONSEN
FRIA VÄRLDEN 1.989
RECORD STATION
STATCD 14
13:48
ACE, CASS, C LEWIS, SKIN
YES IT'S FUCKING POLITICAL
SKUNK ANANSIE
STOOSH
VIRGIN
7243 842258 2 7
13:53
BIONIC WOMAN
KVINNL TAL
ROBYN
KONICHIWA RECORDS
KOR 002
13:59
ROBYN CARLSSON, KLAS ÅHLUND
CRASH AND BURN GIRL
ROBYN, MALIN MY NILSSON, ÖRJAN HÖGBERG
ROBYN
KONICHIWA RECORDS
KOR 002
14:04
LENA WILLEMARK
WEGÅSTJIL
LENA WILLEMARK
WINDOGUR
AMIGO
AMCD 742
14:10
DETEKTIVBYRÅN
HEM LJUVA HEM
DETEKTIVBYRÅN
DETEKTIVBYRÅN
DANARKIA
DAN 002
14:15
KENNY WITHROW, EDIE BRICKELL
WOYAHO
EDIE BRICKELL
GHOST OF A DOG
GEFFEN
7599-24304-2
14:21
STEN CARLBERG
SOMMAR SOMMAR SOMMAR
UNDERHÅLLNINGSORKESTERN, EGON (DIR) KJERRMAN


när jag lyssnarpå Lina verkar det som om hon pratat i radio dagligen. hon låter självsäker och är inte rädd för att lämna ut sig själv.


Lina har en spännande bakrund och hon har också mycket att berätta. som lyssnare dras man in i en barndom fylld av betraktningar om livet och globalisering på ett mycker moget sätt.


dagens pratare håller indirekt ett Sommar som ett försvarstal till humanismen. just då sitter jag och njuter över att någon försvarar och förklarar sin passion över detta ämne som underhåller och trotts allt drar många studenter till universiteten och högskolorna. och nog känner jag igen mig när hon beskriver sin passion och samtidigt låter hon så självsäker och smått egotrippad. och hon erkänner att det är tufft att vara mamma och doktorand. och allt detta så utelämnande. 


jag tycker att detta sommar är underbart. utlämnande, ärligt och eftertänksamt. bra LINA!!


Pratet: +++++

mycket bra


Musiken: ++++

kul blandning


Helheten: +++++

inte lika stark som mark men absolut i samma klass... 


Av H - 2 juli 2007 15:46

2007-07-02
Titel: ståuppkomiker, skådespelerska
Ålder: 40
Uppvuxen i Iran, bor i Solna och i Glommersträsk utanför Arvidsjaur.
Debuterar som sommarpratare

Persisk-svenska som gärna skämtar om kulturkrockar, utanförskap och kvinnors situation i Mellanöstern. Har medverkat i filmen ”Se upp för dårarna” och skriver just nu på sin roman ”Flickan och vargen”. Flydde 1991 till Sverige från ett arrangerat äktenskap i Iran. Är utbildad på Lärarhögskolan i Stockholm och arbetar som studie- och yrkesvägledare på Engelska Skolan Norr.

– Mitt program kommer att handla om revolution, krig, flykt och kärlek men också om varma sommardagar och doften av solmogna frukter. Följ med till mitt barndomshem vid Kaspiska havet, följ med till mitt vackra Norrland och gör mig sällskap på mina resor genom Sverige.


Låtlista Sommar i P1 13:05
STEN CARLBERG
SOMMAR SOMMAR SOMMAR
UNDERHÅLLNINGSORKESTERN, EGON (DIR) KJERRMAN 13:10
OTIS REDDING
UN PEU DE RESPECT
LADY LAISTEE
LE HIP HOP - THE BEST OF THE FRENCH URBAN SCENE
BARCLAY
981 429-3 13:15
PETER LEMARC
DU OCH JAG MOT VÄRLDEN
PETER LEMARC
DU OCH JAG MOT VÄRLDEN
MNW
MNWCDS 249 13:20
VIVEKA GUSTAVSSON, KATTI HOFLIN
KISSEKATT
KATT KOMBAT, TINA JOHANSSON
KATT KOMBAT
TWIN MUSIC
TMCD-15 13:25
ARMAND MIRPOUR
COME COMEDORE
ARMAND MIRPOUR 13:30
SILVIO RODRIGUEZ
SÅNG TILL FRIHETEN, DU ÄR DET FINASTE JAG VET
BJÖRN AFZELIUS
BJÖRN AFZELIUS BÄSTA ( 1)
REBELLE
RCD-11 13:35
MAADAN MOHAN
TERE LIYE
LATA MANGESHKAR, ROOP KUMAR RATHOD
VEER ZAARA
SONY BMG MUSIC ENTERTAINMENT
VMCD 1010 13:40
LUCIANO BERETTA, ADRIANO CELENTANO, MICKY DEL PRETE
LYCKLIGA GATAN
ANNA-LENA LÖFGREN
ANNA-LENAS GREATEST HITS
METRONOME
9031-70878-2 13:45
POVEL RAMEL
DET REGNAR PÅ VÅR KÄRLEK
POVEL RAMEL, ANDERS ELJAS, ARNE DOMNÉRUS, ULF JOHANSSON, RUNE GUSTAFSSON, STURE ÅKERBERG, RONNIE GARDINER
ÅTERBESÖK I HOLKEN
KNÄPPUPP
KLPCD 6019 13:50
CALLE HERNMARCK
VID SVARTTJÄRN
CALLE HERNMARCK, STEN ANDERSSON
EKON FRÅN VALLSKOGEN
TWIN
TMCD 19 13:55
BÜLENT ARIS
ÖZETLE
ERTAN TEKIN, JÖRG SANDER, FONTAINE BURNETT
ISTE
KAMEL
CDM 7062 14:00
SANNA CARLSTEDT
KÄRLEKSVISA I SOMMARREGN
SANNA CARLSTEDT, MARTIN TALLSTRÖM
DET E JAG SOM ÄR SANNA
SATELLITE RECORDS
SATO 035 14:05
ISAAK DUNAJEVSKIJ, LILLE BROR SÖDERLUNDH
DEN ÖKÄNDA HÄSTEN FRÅN TROJA
KARL GERHARD, LILLE BROR SÖDERLUNDH, FOLKANS ORKESTER (STOCKHOLM)
SVENSKA FAVORITER: KARL GERHARD - ETTHUNDRA ÅR
ANCHA
ANC 9091-2 14:10
THOMAS JÄRVHEDEN
PAPPA KOM HEM
THOMAS JÄRVHEDEN
10 LÅTAR TIO LÅTAR
GULO GULO RECORDS
GULO GULO 001 CD 14:15
WILHELM STENHAMMAR
SVERIGE (OP 22:2)
JUSSI BJÖRLING, NILS GREVILLIUS, KUNGL HOVKAPELLET (STOCKHOLM)
TILL HAVS
SWEDISH SOCIETY
SCD 1100 14:20 STEN CARLBERG SOMMAR SOMMAR SOMMAR UNDERHÅLLNINGSORKESTERN, EGON (DIR) KJERRMAN
 
hon pratar intensivt och målande. men trotts att jag tycker att det är intressant så fasnar inte sdet som hon pratar om.
 
musiken är bra och en härlig blandning.
 
Musiken: +++
härlig blandning    
 
Pratet: +++
klart godkänt
 
Helheten: +++
bra men det fassnar inte...
 
Av H - 2 juli 2007 11:11

tidigare her mitt folkhögskoleår kännts så himla avlägset och långt borta. nu kan jag se att det strax blir verklighet. idag kom det information på posten. kommer att vara på resa senast 27 jan 2008. spännande men skrämmande..


detta år kommer att innebära en FET litterturlista... HJÄLP!!  

Av H - 1 juli 2007 22:30

hittade idag DN insändaren som menade att mannen och kvinna skall förbli det enda som skall kunna ingå äktenskap. deras huvudsakliga skäl är att "barnet har rätt att veta hela sitt "jag"".


att åtta mer eller mindre kända svenska profiler går ihop och hävdar att det är av biologin menat att äktenskapet är till för endast mannen och kvinnan kan få mig att ilskna till så att jag skulle kunna få dåndimpen. att sedan dessa till störrsta delen är representanter för en föroldrad syn på äktenskapet är sin sak men att de vill in och styra och ställa i familjen gör mig kräkfärdig. det som nästan är mest pinsamt är att ingen av de undertäknade har någon biologisk bakrund utan utgår ifrån lagen. och vad jag vet har inte lagen någon biologisk grund. (om den har det, upplys mig om vart jag kan läsa om de..) 


för mig är äktenskapet en kärlekshandling mellan två individer som har bestämmt sig för att de vill visa sin kärlek på ett starkare sätt. om det sedan är en man och en kvinna eller två kvinnor eller två män som är kära så är det fortfarande i min värld samma starka kärlek. dessa individer vill i sin tvåsamhet syärka banden genom att erkänna sin kärlek, genom gud eller genom vigselförättaren.


så snälla inse vad som är biologiskt och vad som inte är det. det är biologiskt att magen kurrar när man är hungrig, men det är inte biologiskt att endast mannen och kvinnan kan ingå ett äktenskap.  

Av H - 1 juli 2007 21:18

2007-07-01
Titel: sångare, kompositör, textförfattare
Ålder: 76
Född i Hallstahammar, bosatt i Karlstad.
Tidigare sommarvärd 1982.

Folkkär artist som i decennier turnerat flitigt i folkparkerna och runt om i Sverige. Har skrivit över 1 200 låtar, bland annat ”Tio tusen röda rosor” och ”Fröken fräken”. Gjorde radiodebut i ”Frukostklubben” 1955. Medverkat i filmer, musikaler och otaliga radio- och tv-program. Har ett eget museum i Årjäng och i Karlstad.

– Jag ska tala, inte bara om mitt liv som artist utan också som travkusk, träsnidare och maratonlöpare. Livet är inte bara rött hår och glest mellan tänderna…


Låtlista Sommar i P1 Söndag 1 juli 2007 13:05 - 14:30 13:05
STEN CARLBERG
SOMMAR SOMMAR SOMMAR
UNDERHÅLLNINGSORKESTERN, EGON (DIR) KJERRMAN 13:10
THORE SKOGMAN
FRÖKEN FRÄKEN
THORE SKOGMAN, APOPOCALYPS
NU...IGEN
BOLANCHE
BOL CD 932 13:15
LEW BROWN, SAM H STEPT, CHARLES TOBIAS
DU FÅR INTE GÅ STRÖGET FRAM
ALICE BABS SJÖBLOM, CHARLIE NORMAN
GULDKORN
METRONOME
8573-84676-2 13:20
LARS ANDERSSON, PETER HALLSTRÖM
HÅLL MITT HJÄRTA
BJÖRN SKIFS
SKIFS INGEN ANNAN
CAPITOL
7243 5 43279 2 6 13:25
SIGGE FÜRST
STADSBUDSVISAN
SIGGE FÜRST, EINAR GROTH
EN TID ATT MINNAS (1)
EMI
CMCD 6040 13:30
HERMAN GELLIN, CARL JULARBO
LIVET I FINNSKOGARNA
CARL JULARBO
DRAGSPELSKUNGARNA
COLUMBIA
474044 2 13:35
THORE SKOGMAN
THORE SKOGMAN POTPURRI
THORE SKOGMAN 13:40
EDVARD GRIEG
PEER GYNT (OP 23): NR 16, ANITRAS DANS (ARR), ANITRA'S DANCE BOOGIE-WOOGIE
CHARLIE NORMAN, LENNIE NORMAN, RONNIE GARDINER
1 TIMME 12 MINUTER 24 SEKUNDER
EMI
7243 5327362 0 13:45
MOGENS SCHRADER
SOMMARNATT, MIDSOMMARNÄTTERNAS DÄMPADE LJUS
JUSSI BJÖRLING, NILS GREVILLIUS
JUSSIS MEST ÖNSKADE
EMI
7243 8265822 1 13:50
COLE PORTER
NIGHT AND DAY
PUTTE WICKMAN, JAN LUNDGREN
AN INTIMATE SALUTE TO FRANKIE
GAZELL
GAFCD 1088 13:55
STEN AXELSON
DÄR JAG LEKTE SOM BARN
GÖINGEFLICKORNA
MUSIK VI MINNS
KARUSELL
544 495-2 14:00
DENNIS TRACY
PUBLIKEN
PETER FLACK, DORIS ROBERTSSON, BRITT DAHLÉN, BJÖRN SUNDBERG, OLLE SÖDERLUND
SWING IT HJALMAR
MILL
5022 14:05
JOHAN EKHÉ, ULF LINDSTRÖM, REMEE, ROBYN
KEEP THIS FIRE BURNING
ROBYN
KEEP THIS FIRE BURNING
RCA
74321 96785 2 14:10
MARTIN NILSSON
NORDSJÖN
HARRY BRANDELIUS, KARL GRÖNSTEDT
ÖNSKETIMMEN
EMI
793239 2 14:15
THORE SKOGMAN
FRÖKEN FRÄKEN POTPURRI
THORE SKOGMAN 14:20 STEN CARLBERG SOMMAR SOMMAR SOMMAR UNDERHÅLLNINGSORKESTERN, EGON (DIR) KJERRMAN
 
ett antal Sommar program klarara jag inte att lyssna klart på. dagen var ett sådant fall. jag klarade inte att lyssna klart på Thore Skogman. jag ber om ursäkt men jag klarade det inte.
 
Thore är ganska osammanhämgande och han spelar super tråkig musik. mest sin egen tydlingen. hur dett skall tolkas vet jag inte men jag antar att han var desperat efter STIM pengar.
 
dagens sommar är ett bottennapp i mina öron..
 
Pratet: +
trist, osammanhängande
 
Musiken: +
en konstig blandning
 
Helheten: + 
sorry Thore..  
  
Av H - 1 juli 2007 12:15

nu så har Danmark haft barndop och det blev en liten Isabella. nu kommer det att bli ett inne namn.


Ovido - Quiz & Flashcards