Direktlänk till inlägg 30 juli 2007

Sommar i P1 med Lena Olin

Av H - 30 juli 2007 00:01

2007-07-29
Titel: skådespelerska, bosatt i USA
Ålder: 52
Uppvuxen i Stockholm, bor i Bedford, New York.
Debuterar som sommarpratare.

Internationellt känd skådespelerska med ett otal Hollywoodfilmer bakom sig. Slog igenom stort 1988 med filmen ”Varats olidliga lätthet”. Huvudrollsinnehavare i flera av Ingmar Bergmans uppsättningar på Dramaten, bland annat i ”Kung Lear” och som Indra i ”Ett drömspel” 1986. Aktuell som Irina Derevko i spionserien ”Alias” i TV4.

– Programmet kommar handla om film, teater, människor jag växt upp med, arbetat med eller mött. Musiken blir en blandning, förhoppningsvis salig, av sådant som berört mig.


Låtlista Sommar i P1 Söndag 29 juli 2007 13:05 - 14:30 13:05
STEN CARLBERG
SOMMAR SOMMAR SOMMAR
UNDERHÅLLNINGSORKESTERN, EGON (DIR) KJERRMAN 13:11
NACIO HERB BROWN
GOD MORGON GOD MORGON
SIGGE FÜRST
SVENSKA SÅNGFAVORITER
ODEON
CMCD 6422 13:18
STIG OLIN
EN GÅNG JAG SEGLAR I HAMN
STIG OLIN, HASSE WALLIN
JULIA JULIA
TELEFUNKEN
UX 4621 13:25
STING (GB) (2)
I'LL BE MISSING YOU, EVERY BREATH YOU TAKE
PUFF DADDY, FAITH EVANS, 112
TRIBUTE TO THE NOTORIOUS BIG
ARISTA
74321 48539 2 13:32
MELISSA ETHERIDGE
I NEED TO WAKE UP
MELISSA ETHERIDGE
ISLAND RECORDS
B000ND91RM 13:39
ZBIGNIEW PREISNER
LA DOUBLE VIE DE VÉRONIQUE, VAN DEN BUDENMAYER, CONCERTO EN MI MINEUR (SBI 152) VERSIONE DE 1798
ANTONI WIT, POLSKA RADIONS STORA SYMFONIORKESTER (KATOWICE), ELZBIETA TOWARNICKA, JACEK OSTASZEWSKI, SCHLESISKA FILHARMONINS KÖR (KATOWICE)
LA DOUBLE VIE DE VÉRONIQUE
VIRGIN
7243 8 46080 2 6 13:46
DAVE GRUSIN
HAVANA
DAVE GRUSIN
HAVANA
GRP
GRP-2003-2 13:53
BILLY STRAYHORN
TAKE THE A TRAIN
OSCAR PETERSON
SOLO
PABLO
CD 2310975-2 14:00
NELLY FURTADO
I'M LIKE A BIRD
NELLY FURTADO
I'M LIKE A BIRD
DREAMWORKS
450 934-2 14:07
JERRY DUPLESSIS, WYCLEF JEAN
MY LOVE IS YOUR LOVE
WHITNEY HOUSTON, FAMILY FRIENDS COMMUNITY CHOIR
MY LOVE IS YOUR LOVE
ARISTA
07822 19037 2 14:14
BJÖRN ISFÄLT
MITT LIV SOM HUND
SAX PI
PELLE EROBREREN / MITT LIV SOM HUND
MILAN
CDCH 364 14:20 STEN CARLBERG SOMMAR SOMMAR SOMMAR UNDERHÅLLNINGSORKESTERN, EGON (DIR) KJERRMAN

detta är kanske bland de mest utelämnande och åersonliga Sommar som jag har hört. Lena pratat mycket om sin ångest och hur den kan dela en person i två delar. om frågan om vilken som skall vinna och få stanna. att hoppa på tåget om det känns rätt även om det kan resultera i ångest.


Leva har en koppling till SR som hon inleder med att berätta om. den verkar inte vara trevlig. på ett sätt tror jag att detta Sommar blev ett sätta att göra upp med den ångesten som det hade inneburit i ett försök att gå vidare.


jag vet inte vad jag skall tycka om dagens sommar för att Lenas prat är så mycket. hon pratar om ångest, glädje, kärlek, förhållande som inte fungerar, människor hon mött och sina barn. innehållet är bra men jag blir inte betagen. känner mig inte så berörd som jag trodde. och jag tror att allt detta beror på att hon är allt det som inte förväntas av en filmstjärna av hennes kaliber. hon är inte framåt och "jag tar för mig", hon vill bara vara LENA som råkar jobba med film och vara duktig på på sitt jobb.


Musiken: ++

inte riktigt min stil men hon förklarara alla låtvalen och det var kul.


Pratet: +++

tidvis mycket personligt. tyvärr ingen radiovana.


Helheten: +++

ett helt godkänt Sommar!  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av H - 19 mars 2012 23:37

river upp minnet. sitter med ett standardtest som ska mäta dig. skriva din intelligens på din näsa. bedömma. dömma ut. skypar med m. hon skriver det är bara resultat på ett papper. hon har rätt. men då tänkte jag inte så. då var allt på blodiga allva...

Av H - 18 mars 2012 17:09

sitter och borde skriva tenta men lyckas inte komma igång. lyssnar istället på Sonja Alden (För att du finns) och blir kärlekskrank och tycker att livet suger och vill hångla. detta är illa, riktigt illa.  ...

Av H - 18 mars 2012 11:44

jag hatar att vänta. tankarna är ena dagen på berget andra i den djupa dalen. frustrationen är på max. jag vill ha ett svar nu. börja planera mitt framtida liv. planera min höst. jag tror att jag blir tokig. vet att det finns massor att fixa men men ...

Av H - 4 mars 2012 21:12

klumpen av oro vaknar önskar att allt var bra. fantastiskt. lugnt. lyckligt något är fel skrämmande fel   försöker förtränga men vill inte så jag släpper fram och varken värjer eller skyddar mig ser obehaget i ögonen.  längtar bort ...

Av H - 11 januari 2012 13:16

friden. tillståndet när kampen är över. friden när det värrsta redan har hänt. friden att inte oron finns kvar mer. friden när hjärat brustit.   friden som den fina och starka. den som övervinner allt. friden som den rädda känslan över ...

Ovido - Quiz & Flashcards